کتاب و قرنطینه خانگی
1399/04/16

عادت به کتابخوانی

شاید این بهترین فرصت است تا در قرنطینه خانگی و فرار از ویروس کرونا، با یار مهربان آشتی و کتاب خوانی را تمرین کنیم.
 
33333.jpg

با گسترش ویروس کرونا، بسیاری از متخصصان توصیه می کنند برای تقویت سیستم ایمنی خود، تلاش کنید تا بر استرس و نگرانی­هایتان غلبه کنید. اما این که چطور آرامش خودمان را حفظ کنیم هم ملاحظاتی دارد. هر کدام از ما برای بازیابی آرامش و فاصله گرفتن از نگرانی­هایمان، به فعالیت­هایی روی می­آوریم. مثلا پیاده­روی، خرید، رفتن به یک کافه دنج یا گذراندن زمانی با دوستانمان. اما با اوضاع فعلی و قرنطینه­های خانگی، شاید ابزار کمتری برای کنترل استرس داریم.
 
 
 

تاثیر کتاب خوانی بر زندگی

اما ببینیم کتاب خوانی چه تاثیری بر زندگی ما خواهد داشت.
 
 
 
۱ مطالعه و کاهش استرس
محققان دانشگاه ساسکس بر این باورند که هنگام استرس باید مطالعه کرد. جالب است بدانید بر اساس این پژوهش­ها، مطالعه در مقایسه با موسیقی و یا پیاده­روی، روش موثرتری برای کاهش استرس است. افرادی که در این تحقیقات شرکت کرده­بودند، تنها با مطالعه، به میزان زیادی بر استرس خود غلبه کرده­بودند. تحقیقات نشان داده که ۶ دقیقه کتابخوانی می تواند تا ۶۸ درصد موجب کاهش استرس شود.
 
۲ مطالعه و درمان بیخوابی
مطالعه یکی از موثرترین روش­ها برای ایجاد آرامش و به خواب رفتن است. در مقابل، نور موبایل و تلویزیون تاثیر عکس بر روی مغز دارند. خواندن کتاب در نور ملایم، شرایطی کاملا مطلوب برای خوابی آرام ایجاد می­کند.
 
۳ مطالعه و بهبود عملکرد مغز
همان طور که عضلات نیاز به ورزش دارند، مغز هم نیاز به ورزش دارد و آن هم مطالعه است. تحقیقات نشان می­دهند که مطالعه ما را باهوش­تر می­کند. پژوهشگران دریافته­اند که بهبود عملکرد مغز به دلیل ارتباطات شدید در مغز و ایجاد تغییرات عصبی است که در حافظه عضلانی پدید می­آید. هنگام مطالعه، ذهن در حال آموزش و دریافت مفاهیم و فعال­سازی حافظه کوتاه مدت است. بر اساس نتایج تحقیقات، مطالعه، روند زوال عقل و تضعیف قوه ادراک را کاهش می­دهد. خواندن کتاب و حل جدول کلمات متقاطع می­تواند عاملی موثر در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر باشد.
 
77-(2).jpg

لحظه های شیرین کتابخوانی

چند نکته:
برای عادت به مطالعه کتاب، لازم است تمرین داشته باشید تا به مرور بتوانید تمرکز، عملکرد مغز و سیستم عصبی ارتقاء دهید. برای این که مطالعه را شروع کنید و آن را به تعویق نیندازید، این پیشنهادات را داریم:
  • مطالعه کنید چون همین را می‌خواهید. لازم نیست مطالعه صرفاً برای تفریح باشد، بلکه باید هدفمند و انگیزشی باشد. بسیاری از افراد موفق، به این روش مطالعه می­کنند. کتاب­ها می­توانند منبعی خوب برای دریافت اطلاعات جدید و دانش روز باشند.
  • نوع و فرمت کتاب را بر اساس علاقه خود انتخاب کنید. اصلاً اصراری به خواندن کتاب‌های چاپی نداشته باشید. با این که کتاب­های چاپی و کاغذی حال و هوای دیگری دارند اما لازم نیست به آن اصرار داشته باشید. شما می­توانید با کتاب‌های دیجیتال هم همان حال و هوا را دریافت کنید.
  • برای خودتان هدف‌های سخت تعیین نکنید. تعیین زمان زیاد و تعداد صفحات بالا در هر روز، می­تواند پس از مدتی موجب شود که برنامه مطالعاتی خود را رها کنید. می­توانید روزهای اول را با ساعت­های محدودتر و در اوقات بیکاری به مطالعه اختصاص دهید و به تدریج سرعت و زمان بیشتری را به مطالعه بپردازید.
 

کتاب خواندن و آرامش

در پایان، لطفا مراقب سلامتی خودتان باشید و سعی کنید در این روزهای گسترش ویروس کرونا، ضمن کنترل استرس و حفظ آرامش خود، زمانی را به مطالعه بپردازید و اوقات خود را مفیدتر و لذت بخش­تر سپری کنید. به زودی روزهای بهتری در انتظارمان خواهد بود.

نويسنده: فاطمه قائم مقاميان